Jeżeli jednostka zamówiła wyłącznie usługę konserwacji kserokopiarki, koszt dojazdu usługodawcy należy zaklasyfikować łącznie z usługą podstawową

Pytanie: Jednostka oświatowa otrzymała fakturę, na której widnieją pozycje: konserwacja kserokopiarki na 240 zł oraz dojazd 43 zł. Czy od strony klasyfikacji budżetowej jest to łączny wydatek konserwacji (283 zł), czy może należy wydzielić konserwację od transportu?

Jednorazowe umorzenie to prawo, a nie obowiązek jednostki

Pytanie: W polityce rachunkowości szkoły przyjęto, że: ewidencją ilościowo-wartościową należy objąć środki trwałe, których dolną granicę ustala się na poziomie 1.000 zł. Bez względu na wartość, ewidencją ilościowo-wartościową rozlicza się składniki zaliczane do pozostałych środków trwałych dotyczące wyposażenia w sprzęt elektryczny, elektroniczny oraz prawa autorskie i licencje. Dla pozostałych środków trwałych nieobjętych ewidencją ilościowo-wartościową prowadzi się ewidencję ilościową (z wyjątkiem drobnego wyposażenia, jak: dziurkacze, nożyczki, zszywacze itp.). W wyniku kontroli przeprowadzonej przez inspektora kontroli wewnętrznej organu prowadzącego postawiono nam zarzut nieprawidłowego ewidencjonowania składników na koncie 013. W ocenie kontrolującego do pozostałych środków trwałych należy zaliczyć – bez względu na wartość – wszelkie składniki wymienione w § 6 ust. 3 pkt 1–5 rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz pozostałe środki trwałe, których cena nabycia w tym przypadku wynosi co najmniej 1.000 zł i nie przekracza kwoty 3.500 zł. Czy zarzut inspektora jest słuszny?

Dotacja przedszkolna nie przysługuje za nauczanie domowe

Przedszkole, oddział przedszkolny lub inna forma wychowania przedszkolnego nie może żądać dotacji na dziecko, które nie uczęszcza do placówki w związku z zezwoleniem na spełnianie rocznego obowiązkowego wychowania przedszkolnego poza placówką. Placówka nie ponosi bowiem wówczas żadnych skutków finansowych.

Dokument OT powinien opiewać na łączną wartość wynikającą z ceny nabycia komputerów i ceny nabycia systemu operacyjnego

Pytanie: W planie finansowym zespołu szkół zaplanowano zakup komputerów do pracowni w § 424 „Pomoce dydaktyczne”. Ze względów oszczędnościowych kupiliśmy komputery osobno, a system operacyjny ze zniżką dla szkół w innej firmie, czyli mamy dwie faktury z różnych firm. Jak rozliczyć związane z tym operacje gospodarcze?

Dane zawarte na fakturze VAT wystawionej przez jednostkę oświatową lub na jej rzecz stanowią informację publiczną, którą należy udostępnić

Pytanie: Szkoła otrzymała zapytanie prasowe od dziennikarza dotyczące treści i wysokości pewnej faktury. Czy jako placówka oświatowa musimy odpowiadać na to pytanie? Jeśli tak, to na jakiej podstawie prawnej?

Będzie nowa podstawa prawna do organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie

Od 1 września 2015 r. warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dzieci niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie będzie regulować jedno rozporządzenie.

Będą nowe zasady przechowywania dokumentacji pracowniczej

Nowe, krótsze okresy przechowywania dokumentacji pracowniczej, zróżnicowane zależnie od rodzaju dokumentu i jego przydatności – przewidują nowe regulacje Kodeksu pracy mające obowiązywać od 2016 roku. Zmienione przepisy mają ułatwić prowadzenie teczek osobowych pracowników oraz selekcję dokumentów po wyznaczonym okresie przechowywania, a także obniżyć koszty z tym związane. W stosunku do dokumentacji służb mundurowych i urzędników państwowych przepisy będą nieco bardziej restrykcyjne niż w przypadku pozostałych pracowników.