Likwidując szkołę, samorząd powinien zamknąć jej księgi na dzień zakończenia likwidacji
Pytanie: Jednostka samorządu terytorialnego na podstawie podjętej uchwały likwiduje szkołę podstawową i przejmuje jej mienie. Jak rozliczyć pod kątem księgowym związane z tym operacje gospodarcze? Chodzi głównie o kwestie związane z rozliczeniem funduszu socjalnego.
Książki przyjęte przez bibliotekę szkolną w formie darowizny należy zewidencjonować jako pozostałe przychody operacyjne
Pytanie: Biblioteka działająca przy szkole podstawowej otrzymała zbiory po likwidowanej jednostce organizacyjnej gminy. Jak należy zaksięgować przyjęte książki? Nie wszystkie z nich nadają się do wypożyczenia, gdyż są zniszczone lub nieprzydatne szkole. Czy istnieje obowiązek przyjęcia wszystkich materiałów otrzymanych w darze?
Instrumenty nabyte przez szkołę muzyczną, których wartość przekracza 3.500 zł również mogą być spisane jednorazowo w koszty
Pytanie: Szkoła muzyczna kupiła instrumenty muzyczne za kwotę przekraczającą 3.500 zł. Czy w takim przypadku można zastosować jednorazową amortyzację?
Finansowanie wynagrodzenia dyrektora placówki niepublicznej z dotacji jest możliwe tylko wówczas, gdy funkcja ta jest faktycznie wykonywana
Osoba fizyczna prowadząca niepubliczne przedszkole lub szkołę może wykorzystać dotację na działalność oświatową na wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji dyrektora tyko wówczas, gdy faktycznie ją sprawuje. Obsadzenie na tym stanowisku osoby, która tylko pozornie wykonuje czynności zarządcze, dyskwalifikuje możliwość wypłaty otrzymanych kwot na honoraria.
Wpływy związane z upomnieniem rodziców w sprawie niespełniania obowiązku szkolnego dziecka należy ujmować na koncie 720
Pytanie: W związku z nieuczęszczaniem przez ucznia na zajęcia szkoła wysłała do rodziców upomnienie. Jak rozliczyć związane z tym operacje gospodarcze?
Resort finansów planuje rozbudować paragrafy klasyfikacji budżetowej
Dodanie do paragrafów piątej cyfry identyfikującej podmioty publiczne, od których pochodzą dochody oraz do których wpływają środki - to główne założenie planowanej nowelizacji rozporządzenia ministra finansów w sprawie klasyfikacji budżetowej. Resort bada, jak dużych nakładów będzie wymagała taka modyfikacja.
Nauczyciele zatrudnieni w centrach kształcenia praktycznego nie otrzymają prawa do świadczeń kompensacyjnych
Prawa osób zatrudnionych w centrach kształcenia praktycznego nie zostaną zrównane z przysługującymi nauczycielom z pozostałych placówek. Senat zrezygnował z dalszych prac nad własnym projektem nowelizacji ustawy o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych.
Koniec z Kartą Nauczyciela w placówkach doskonalenia nauczycieli
Pedagodzy zatrudnieni w publicznych placówkach doskonalenia nauczycieli prowadzonych przez ministrów oraz realizujący projekty unijne w szkołach, w których nie są zatrudnieni - nie będą objęci przepisami Karty Nauczyciela. Takie zmiany przewiduje resort edukacji. Z pomysłem ministra nie zgadza się Związek Nauczycielstwa Polskiego.
Inwentaryzując wartości niematerialne i prawne, szkoła powinna sprawdzić, czy są one faktycznie używane przez jednostkę
Na ostatni dzień roku obrotowego jednostki oświatowe powinny zweryfikować posiadane wartości niematerialne i prawne. Stan tego rodzaju składników majątku należy porównać z dokumentacją zakupową i likwidacyjną oraz zweryfikować ich wartość, a także to, czy faktycznie są używane przez pracowników.
Inwentaryzacja majątku może służyć także jako narzędzie zarządzania jednostką
Aby sprawozdania finansowe sporządzane przez jednostkę publiczną były rzetelne i prawidłowe, istnieje konieczność periodycznego ustalania rzeczywistego stanu aktywów i pasywów, w tym rzeczowych aktywów obrotowych.