Umowa na usługi telekomunikacyjne na czas określony – czy trzeba wypowiadać

Pytanie: Szkoła publiczna zawarła umowę na świadczenie usług telekomunikacyjnych na 24 miesiące. Umowa została automatycznie przedłużona na czas określony. Czy w takim przypadku należy wypowiedzieć tę umowę i zawrzeć kolejną na czas określony?

Czy pisemne umowy z kontrahentami są konieczne?

Pytanie:  Szkoła podstawowa zakupuje artykuły żywnościowe potrzebne do gotowania obiadów w stołówce szkolnej. Produkty żywnościowe dostarczane są od różnych kontrahentów. Czy w związku z tym szkoła powinna mieć podpisane umowy z kontrahentami na dostawy ? Jeśli tak, to czy potrzebne będzie zapytanie ofertowe?

Czy opisywanie na fakturach trybu udzielenia zamówienia publicznego jest obowiązkowe?

Pytanie: Jestem głównym księgowym w jednostce budżetowej. Potrzebuję podpowiedzi ws. merytorycznego opisu faktur. Uważam, że jednym z elementów opisu merytorycznego jest wskazanie przepisu z prawa zamówień publicznych. Jednak w mojej jednostce pion zamówień publicznych kategorycznie odmawia opisywania faktur pod kątem zamówień publicznych, twierdząc, że obecna ustawa nie nakłada takiego obowiązku. W myśl kontroli zarządczej na fakturach powinien być opis ze wskazaniem trybu udzielenia zamówień publicznych bądź niestosowania ustawy. Proszę o podpowiedź, jak mogę przekonać pion zamówień publicznych do opisywania faktur w przedmiotowym zakresie. Czy pozostaje mi tylko art. 54, ust. 7 pkt 2 ustawy o finansach publicznych – „7. W celu realizacji swoich zadań główny księgowy ma prawo: 1) żądać od kierowników innych komórek organizacyjnych jednostki udzielania w formie ustnej lub pisemnej niezbędnych informacji i wyjaśnień, jak również udostępnienia do wglądu dokumentów i wyliczeń będących źródłem tych informacji i wyjaśnień”; tzn. czy mogę żądać, by każdorazowo po otrzymaniu faktury zewnętrznej pion zamówień publicznych opisywał te dokumenty pod kątem zamówień publicznych?

Czy publikowanie informacji o wynikach zapytania ofertowego jest obowiązkowe?

Pytanie: Czy wybór najlepszej oferty w zapytaniu ofertowym prowadzonym dla zamówień publicznych poniżej 130.000 zł musi być publikowany na stronie bip placówki? W regulaminie placówki nie ma takiego obowiązku. Czy istnieje obowiązek informowania oferentów, których oferta nie została wybrana, o wynikach postępowania , a jeżeli tak, to w jakim zakresie? W zapytaniu ofertowym wpisano, że zamawiający powiadomi oferenta, którego ofertę wybrano. Czy wystarczy przedstawić nazwę firmy oraz wartość punków, czy też łączną wartość oferty? Czy takie dane wystarczy przedstawić na wniosek zainteresowanego oferenta? Czy przedstawienie wyników oferty w siedzibie zamawiającego w dostępnym miejscu – sekretariacie szkoły jest spełnieniem obowiązku informacyjnego?

Żywienie uczniów z dofinansowaniem i bez niego – kto organizuje przetargi?

Pytanie: MGOPS, szkoła czy gmina – kto organizuje przetargi na żywienie uczniów w szkole z dofinansowaniem i bez niego?

Przetarg na opał do szkoły – obowiązek szkoły czy gminy?

Pytanie: Koszt oleju zakupionego w celu ogrzewania szkoły przekroczył w danym roku 130 tys. netto i trzeba przeprowadzić przetarg. Księgowość obsługująca szkołę znajduje się w urzędzie gminy. Wszystkie faktury przychodzą otrzymuje gmina. Kto ma przeprowadzić przetarg – dyrektor szkoły czy urząd gminy?

Porozumienie w sprawie grup żywnościowych – jakie przepisy obowiązują?

Pytanie: W nowym roku kalendarzowym szkoła nawiązuje współpracę z nową firmą cateringową. Jesteśmy w obowiązku zawrzeć z tą firmą porozumienie w sprawie grup żywieniowych. Proszę o wskazanie podstaw prawnych obowiązujących nas podczas zawierania tego porozumienia.

Jakie wydatki ujmować w sprawozdaniu z zamówień publicznych?

Pytanie: Czy jako szkoła wykonująca sprawozdanie z zamówień publicznych mam ujmować wszystkie faktury za media, zakupy i usługi? Czy jakiegoś wydatku nie należy ujmować w tym sprawozdaniu?

Czy dostawca może podnieść ceny w trakcie trwania umowy?

W placówce przeprowadzono postępowanie na dostawę artykułów żywnościowych na rok 2023 zgodnie z zapisami ustawy Pzp (art. 275 ust.1). Umowę podpisano na okres od 1 stycznia 2023 r.– 31 grudnia 2023 r. W marcu placówka otrzymała od dostawcy piśmie z informacją o podwyżce o 18,4% cen artykułów dostarczanych do naszej placówki od 1 kwietnia 2023 r. Dostawca powołuje się w swoim piśmie na rosnącą inflację. W załączeniu przedstawił wydruk „wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w lutym 2023” oraz podał podstawę prawną podwyżki – ustawę Pzp z 2019 r. art. 455 ust.1 pkt 4. Czy takie postępowanie dostawcy jest słuszne i zgodne z prawem? Co może zrobić placówka?

Opisywanie faktur – niekonieczne, ale wskazane

Pytanie: Placówka prowadzi zamówienia na dostawy artykułów spożywczych na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) powyżej kwoty 130 tys. zł oraz w ramach wewnętrznego regulaminu – zamówienia do 130 tys zł. Czy zobowiązana jest w obydwu przypadkach opisywać faktury odpowiednią pieczęcią? Jeśli tak, to co powinna zawierać w opisie ta pieczątka?