Zmiany w klasyfikacji budżetowej wydatków od 2022 roku – nowe paragrafy dla nauczycieli

W nowym roku w związku z wyodrębnieniem wydatków na wynagrodzenia nauczycieli z paragrafu 401 „Wynagrodzenia osobowe pracowników” oraz na dodatkowe wynagrodzenie roczne z paragrafu 404 „Dodatkowe wynagrodzenie roczne” wprowadzono dwa nowe paragrafy klasyfikacji budżetowej dla nauczycieli. Sprawdź, jak zastosować te zmiany w praktyce.

ZFŚS – obowiązki na koniec roku

Z tego artykułu dowiesz się, jak skorygować wysokość odpisu na fundusz socjalny oraz co należy zrobić, jeśli szkoła lub placówka oświatowa przekazała na rachunek bankowy funduszu więcej środków pieniężnych, niż to wynika z ponownego przeliczenia średniorocznego zatrudnienia bądź gdy nastąpiła niedopłata na konto funduszu.

Wydatkowanie subwencji na kształcenie specjalne

Pytanie: Czy środki na uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego mogą być przeznaczone na zakup np. laptopa do gabinetu logopedycznego, na którym pracować będzie logopeda prowadzący zajęcia m.in. z uczniami z orzeczeniami? Czy może to być jedynie sprzęt, na którym pracuje dziecko z orzeczeniem? Czy możliwy jest zakup materiałów papierniczych lub środków czystości proporcjonalnie do liczby uczniów z orzeczeniami?

Przyjęcie dziecka w trakcie miesiąca a wyrównanie dotacji

Pytanie: Przyjęliśmy dziecko do przedszkola 15 października. Nie uwzględniliśmy tego dziecka do sprawozdawczości, ponieważ składamy je do 7 dnia każdego miesiąca. Czy w kolejnym miesiącu możemy złożyć korektę za październik w celu uzyskania wyrównania dotacji?

Przekazanie nieużywanych zbiorów bibliotecznych na akcję charytatywną

Z tego artykułu dowiesz się, czy szkoła włączając się do akcji charytatywnej, w ramach której zbierana jest makulatura, może przekazać na ten cel zbiory biblioteczne, które nie nadają się do użytku, a jeżeli tak, to jakich formalności należałoby w związku z tym dopełnić.

Koszty na przełomie roku – praktyczne wskazówki dla księgowych

Poprawna ewidencja kosztów na przełomie roku w jednostkach sektora finansów publicznych, w tym w jednostkach oświatowych, to częsty problem służb księgowych. Powinna ona odbywać się zgodnie z nadrzędnymi zasadami rachunkowości, z uwzględnieniem szczególnych zasad rachunkowości oraz na podstawie uregulowań wewnętrznych, które każda jednostka powinna mieć opisane w polityce rachunkowości. Zasady postępowania z kosztami występującymi na przełomie roku możesz przećwiczyć na 5 przykładach, które zamieszczamy poniżej.