WYDANIE ONLINE

Placówka oświatowa niebędąca podatnikiem i płatnikiem podatku dochodowego otrzymała fakturę za usługi telekomunikacyjne, w której naliczono również odsetki z tytułu nieterminowej zapłaty poprzednich faktur. Zgodnie z przyjętymi zasadami faktura księgowana jest w dniu jej otrzymania. Jak zaksięgować niezapłacone odsetki?

czytaj więcej »

Gminna szkoła, będąca jednostką budżetową, w ramach zatwierdzonego planu wydatków inwestycyjnych otrzymała w styczniu 2022 roku od jednostki nadrzędnej środki w kwocie 55.000 zł, które wpłynęły na rachunek bieżący szkoły (subkonto wydatków). Jednostka ta, w ramach otrzymanych środków, zakupiła:meble szkolne do sal lekcyjnych o wartości przekraczającej 10.000 zł,sprzęt komputerowy o wartości przekraczającej kwotę 10.000 zł,drobny sprzęt do pracowni matematycznej i fizycznej.

czytaj więcej »

Placówka oświatowa zawarła w listopadzie 2022 roku umowę najmu powierzchni na okres 1 roku. W umowie ustalono, że łączny czynsz za cały okres trwania umowy wynosi 66.420 zł brutto, w tym 12.420 zł VAT. Ponadto ustalono w umowie, że czynsz płatny będzie w dwóch terminach po 33.210 zł brutto, odpowiednio do 31 grudnia 2022 r. i do 30 czerwca 2023 r. Uwzględniając powyższe ustalenia, jednostka wystawiła we właściwych terminach, czyli w grudniu 2022 i w czerwcu 2023 roku, faktury VAT. Najemca, z zachowaniem terminów, uregulował czynsz wynikający z pierwszej faktury, natomiast drugą fakturę uregulował z przekroczeniem ustalonego terminu. Placówka otrzymane dochody przekazała na rachunek budżetu oraz obciążyła najemcę odsetkami z tytułu zwłoki w kwocie 30 zł, które najemca uregulował we wrześniu 2023 roku. Jednostka jest czynnym podatnikiem VAT.

czytaj więcej »

Jednostka otrzymała zawiadomienie z ZUS o przekroczeniu podstawy naliczania składek emerytalnych i rentowych pracownika X w latach ubiegłych. W zawiadomieniu wykazano, że:1) w części finansowanej przez pracownika wystąpiła nadpłata składek emerytalnychi rentowych w kwocie 260 zł,2) w części finansowanej przez pracodawcę wystąpiła nadpłata składek emerytalnych i rentowych w kwocie 320 zł,3) wystąpiła niedopłata z tytułu składek zdrowotnych w kwocie 25 zł.Na wniosek jednostki budżetowej kwota nadpłaconych składek, po pomniejszeniu o niedopłatę składki zdrowotnej, została przekazana przez ZUS na rachunek jednostki budżetowej.

czytaj więcej »

W wyniku dokonanej w jednostce budżetowej inwentaryzacji rocznej stwierdzono, iż na stanie jednostki znajdują się środki trwałe, lecz nie wszystkie z nich są przydatne dla jednostki, a niektóre właściwie uległy całkowitemu zużyciu. W związku z powyższym kierownik jednostki podjął decyzję o sprzedaży nieprzydatnego środka trwałego oraz o likwidacji środka trwałego, który uległ całkowitemu zużyciu. Wartość początkowa środka trwałego, zgodnie z zapisami pochodzącymi z ksiąg rachunkowych:

czytaj więcej »

Jak zaksięgować ujawnioną szkodę w środkach trwałych jednostki, spowodowaną przez jej pracownika, obciążenie pracownika ujawnioną szkodą oraz spłatę zobowiązań z tego tytułu?

czytaj więcej »

Pracownik szkoły został wysłany na 3-dniowe szkolenie, które odbywało się poza miejscowością siedziby szkoły i miejscem zamieszkania pracownika. Koszt szkolenia wyniósł 2.300 zł i obejmował zakwaterowanie wraz z wyżywieniem. Pracownikowi skierowanemu na szkolenie wydano polecenie wyjazdu służbowego oraz wypłacono 500 zł zaliczki na pokrycie kosztów przejazdu.

czytaj więcej »

W jednostce budżetowej sporządzono listę płac za wrzesień. W liście płac dla pracownika X ustalono wynagrodzenie brutto 3.200 zł, w tym:

czytaj więcej »

Przy naliczaniu odpisu za rok bieżący wykryto błędne naliczenie odpisu na ZFŚS za rok poprzedni. Kwota została zawyżona. Zawyżenie wynosi 4.700 zł i zostało ono częściowo wydatkowane, co spowodowało, że na rachunku bankowym ZFŚS jest kwota 2.400 zł. Korektę rozliczenia przedstawiono poniżej.

czytaj więcej »

Jednostka budżetowa otrzymała w formie darowizny drobny sprzęt biurowy (dziurkacze, zszywacze itp.), który przekazała bezpośrednio do użytkowania. Wartość tej darowizny opiewa na kwotę 325 zł.

czytaj więcej »

Państwowa jednostka oświatowa utworzyła wydzielony rachunek dochodów, decyzję o utworzeniu rachunku podjął kierownik za zgodą organu prowadzącego jednostkę.

czytaj więcej »

W wyniku inwentaryzacji przeprowadzonej w placówce ujawniono niedobory w materiałach i środkach trwałych. Po rozpatrzeniu wyników inwentaryzacji komisja inwentaryzacyjna wystąpiła do kierownika jednostki z wnioskiem o:– uznanie za niedobór niezawiniony środka trwałego całkowicie umorzonego,– uznanie za niedobór zawiniony materiałów w magazynie (przypadki 1., 2., 3.).Kierownik jednostki przychylił się do wniosku komisji i polecił dokonać obciążenia pracownika wartością materiałów stanowiących niedobór zawiniony.

czytaj więcej »

Szkoła zakupiła licencję na oprogramowanie komputerowe na czas nieokreślony.– zakupione oprogramowanie nie wymaga wdrożenia (przypadek 1.).– zakupione oprogramowanie wymaga wdrożenia (przypadek 2.).W 2. roku posiadania licencji, w związku ze zmianą obowiązujących przepisów, dostawca licencji dokonał aktualizacji oprogramowania, za co wystawił fakturę. Zakupione oprogramowanie związane jest z działalnością statutową szkoły, która nie podlega podatkowi VAT, w związku z tym VAT naliczony od zakupu nie podlega odliczeniu.

czytaj więcej »

W zespole szkół, w budynku stanowiącym siedzibę jednostki i ujętym na koncie 011 „Środki trwałe” dokonano wymiany zniszczonej powierzchni podłogi (klepka drewniana) w auli na nową klepkę. Jednostka poniesione nakłady potraktowała jako ulepszenie środka trwałego i w związku z tym dokonała zwiększenia wartości środka trwałego. Po 3 miesiącach jednostka stwierdziła, że popełniła błąd, gdyż nakłady poniesione na wymianę podłogi powinna potraktować jako remont, ponieważ przedmiotowa wymiana miała związek z normalnym zużyciem w toku eksploatacji. W związku z tym dokonała korekty uprzednio zewidencjonowanych nakładów.

czytaj więcej »

W 2022 roku placówka zakupiła aparat fotograficzny o wartości 10.500 zł, który został uznany za środek trwały i zewidencjonowany na koncie 011 „Środki trwałe”. W następnym roku kierownik jednostki podjął decyzję o dokupieniu do aparatu lampy błyskowej z uwagi na konieczność uzyskania zdjęć lepszej jakości. Lampa błyskowa została zakupiona za cenę 2.200 zł. Czy zakupiona lampa będzie zwiększała wartość aparatu ujętego na koncie 011, czy też może powinna obciążać koszty bieżącej działalności jednostki? Jak powinna wyglądać ewidencja księgowa z tym związana?

czytaj więcej »

W 2021 roku w księgach rachunkowych jednostki została zaksięgowana pożyczka mieszkaniowa, udzielona pracownikowi z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. W 2022 roku kierownik jednostki na wniosek pracownika podjął decyzję o umorzeniu części pożyczki pozostałej do spłaty. Jak powinna wyglądać ewidencja księgowa z tym związana?

czytaj więcej »

var OneSignal = window.OneSignal || []; OneSignal.push(function() { OneSignal.init({ appId: "6f3022a6-e1a5-4104-967f-2ad4dcb2d964", }); });