WYDANIE ONLINE

Przewóz własnymi środkami transportu, przewóz za pośrednictwem własnej jednostki organizacyjnej lub powierzenie realizacji zadania wyspecjalizowanemu przedsiębiorcy – to 3 możliwe opcje realizacji gminnego obowiązku dowozu przedszkolaków i uczniów do odpowiedniej placówki oświatowej. Sprawdź, czy przy realizacji tego obowiązku gmina ma obowiązek postępowania w trybie przepisów o zamówieniach publicznych.

czytaj więcej »

Ustawodawca zróżnicował zasady organizowania dowozu w zależności od „sprawności” ucznia. W tabeli zebraliśmy rodzaje obowiązków gminy związane z dowozem wraz z podstawą prawną.

czytaj więcej »

Przepisy prawa wskazują, że dowożenie przedszkolaków i uczniów do odpowiedniej placówki oświatowej to zadanie własne gminy. Nie rozstrzygają jednak, w jaki sposób obowiązek ten powinien zostać zrealizowany, pozostawiając w tym zakresie decyzyjność po stronie gminy.

czytaj więcej »

Zgodnie z art. 7 pkt 32 ustawy Pzp, zamówienie publiczne to umowa odpłatna zawierana między zamawiającym a wykonawcą, której przedmiotem jest nabycie przez zamawiającego od wybranego wykonawcy robót budowlanych, dostaw lub usług.

czytaj więcej »

Od ustalonej wartości zamówienia zależy to, jakie przepisy znajdą zastosowanie w danym postępowaniu, co z kolei przekłada się na zakres obowiązków spoczywających na zamawiającym.

czytaj więcej »

Zalecane jest nie tylko uwzględnienie maksymalnego zakresu świadczenia, ale również dokonanie swego rodzaju „waloryzacji” kosztów jednorazowego dowozu, tj. w zależności od sposobu wynagradzania wykonawcy – ceny jednostkowej biletu lub stawki za przewóz. Waloryzacja, o której mowa, nie sprowadza się do podwyższenia ceny o wskaźnik inflacji, albowiem ten określa średni poziom zmiany cen dóbr wskazanych jako właściwe do wyliczenia wskaźnika, tym samym może nie obrazować w sposób miarodajny zmian cen usług przewozowych. Ustawodawca wymaga od zamawiającego ustalenia, czy do zmian cen doszło w obrębie dóbr, które planuje nabyć, a jeśli tak, to, z jaką faktycznie zmianą cen w zakresie interesujących nas dóbr mamy do czynienia. Aby to ustalić, zamawiający może zasięgnąć opinii wykonawców działających na danym rynku dóbr, np. poprzez rozeznanie rynku – skierowanie zapytań do potencjalnych wykonawców.

czytaj więcej »

Planując udzielenie zamówienia (pełen jego zakres), zamawiający jest zobowiązany przeanalizować możliwość podziału zamówienia na części, a powody niedokonania podziału zamówienia na części, zamawiający wskazuje: (obligatoryjnie) w dokumentach zamówienia, najczęściej będzie to SWZ.

czytaj więcej »

Pierwszym działaniem podejmowanym w celu przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest określenie warunków zamówienia.

czytaj więcej »

Jedną z najistotniejszych czynności dokonywanych przez zamawiającego w celu przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia jest sporządzenie opisu przedmiotu zamówienia. Wyraża on potrzeby zamawiającego w zakresie zlecanych świadczeń. Jego rzetelne przygotowanie decyduje o tym, czy wynikiem zawartej umowy będzie uzyskanie satysfakcjonującego zamawiającego świadczenia.

czytaj więcej »

1. Opis nie może być tworzony w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję. Zamawiający nie jest zobowiązany do nabycia świadczeń nieodpowiadających jego potrzebom w zakresie jakości, funkcjonalności czy wymaganych parametrów technicznych. Tym samym utrudnianiem uczciwej konkurencji nie jest kształtowanie opisu przedmiotu zamówienia, w taki sposób, aby odpowiadał on uzasadnionym potrzebom zamawiającego w określonym momencie.

czytaj więcej »

Zamawiający nie jest zobowiązany do umożliwienia udziału w postępowaniu wszystkim wykonawcom funkcjonującym na danym rynku, w tym przypadku na rynku usług transportowych. Instrumentem dającym zamawiającemu możliwość wyłonienia rzetelnego wykonawcy są warunki udziału w postępowaniu. Warunki te, jako że determinują, jaki krąg wykonawców może ubiegać się o udzielenie zamówienia, nie mogą jednak prowadzić do wyeliminowania z ubiegania się o zamówienie wykonawców, którzy obiektywnie i zdroworozsądkowo to oceniając, mogliby to zamówienie wykonać.

czytaj więcej »

Podjęcie i wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób to działalność reglamentowana, a zatem zamawiający stawia warunek dotyczący uprawnień. Warunek ten nie jest jednak uniwersalny, co oznacza, że należy go dostosować do konkretnego przedmiotu zamówienia. Dostosowanie to polega na określeniu ustawowych uprawnień adekwatnych do środka transportu, który ma służyć do realizacji zamówienia.

czytaj więcej »

Zamawiający jest upoważniony do weryfikowania, czy sytuacja ekonomiczna lub finansowa, w jakiej znajduje się wykonawca, umożliwi mu realizację zamówienia w sposób zgodny z oczekiwaniami zamawiającego. Celem stawiania tego warunku jest zatem potwierdzenie zdolności wykonawcy do sfinansowania zamówienia do czasu uzyskania wynagrodzenia od zamawiającego.

czytaj więcej »

Zamawiający może go postawić w kilku obszarach, w tym wykształcenia, kwalifikacji zawodowych, doświadczenia, a także potencjału technicznego zarówno samych wykonawców, jak i osób skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia.

czytaj więcej »

Gmina jest bezwzględnie zobowiązana do zapewnienia opieki w czasie przewozu. Opieki nie musi jednak sprawować nauczyciel. Możliwe jest sprawowanie opieki przez osobę pełnoletnią, która jest zdolna do ponoszenia odpowiedzialności za działanie lub zaniechanie w związku ze sprawowaną opieką. Opieka to dbanie o kogoś i udzielanie mu niezbędnej pomocy. Tym samym kierowca nie może jednocześnie sprawować funkcji opiekuna, albowiem, obiektywnie do rzeczy podchodząc, realizacja powierzonych mu zadań wyklucza efektywną opiekę nad dziećmi.

czytaj więcej »

W celu zabezpieczenia możliwości realizacji zamówienia za pomocą sprawnych pojazdów zamawiający powinien określić wymogi w zakresie co najmniej maksymalnej daty produkcji, a cech technicznych i wymagań jakościowych, jakie powinny spełniać pojazdy używane do przewożenia dzieci. W jednym z wyników kontroli NIK zarzuciła kontrolowanym zamawiającym to, że nie weryfikowali stanu technicznego pojazdów używanych do przewozu, a w toku kontroli stanu technicznego tych pojazdów, dochodziło do zatrzymywania dowodów rejestracyjnych autobusów, które nie nadawały się z przyczyn technicznych do poruszania się po drogach lub które nie miały aktualnych badań technicznych (sygn. sprawy LPO.430.003.2016).

czytaj więcej »

Zgodnie z art. 5b ust. 1 ustawy o transporcie drogowym „Podjęcie i wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób, wymaga uzyskania odpowiedniej licencji”.

czytaj więcej »

Ustawa Pzp przewiduje okoliczności, których zaistnienie dyskwalifikuje wykonawcę z postępowania. Przesłanki obligatoryjne to art. 108 ust. 1 i 2 ustawy Pzp, a fakultatywne podstawy wykluczenia to art. 109 ust. 1 nowej ustawy Pzp.

czytaj więcej »

Zasadą jest, że realizacja zamówienia i sposób dokonywania zakupów zależy od postanowień zawartych w umowie. Zmiana umowy w stosunku do treści oferty co do zasady jest zabroniona, chyba że zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w dokumencie zamówienia lub w ogłoszeniu. Mowa tu o tzw. zmianach przewidzianych, których rygory wprowadzenia do zawartej umowy o zamówienie publiczne reguluje art. 455 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp. Zainteresowanych tematem odsyłam również do art. 441 ustawy Pzp, który przewiduje możliwość zastrzeżenia „prawa opcji”.

czytaj więcej »

Wątpliwości odnośnie do możliwości aneksowania umów w związku z wystąpieniem okoliczności wynikających z COVID-19 należy rozpatrywać każdorazowo w oparciu na regulacje zawarte w ustawie z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.

czytaj więcej »

Jeżeli w toku realizacji zamówienia, wykonawca zgłosił zamawiającemu trudności w realizacji, wynikające z wystąpienia okoliczności związanych z COVID-19, roszczenie o zapłatę kar umownych nie może być skutecznie egzekwowane w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19, i przez 90 dni od dnia odwołania stanu, który obowiązywał jako ostatni. Taki zakaz wynika z  art. 15r1 specustawy koronawirusowej.

czytaj więcej »

W celu powierzenia realizacji zamówienia, które wiążą się z powierzeniem wykonawcy przetwarzania danych osobowych w imieniu zamawiającego, należy zawrzeć „umowę powierzenia”, która obligatoryjnie określa:przedmiot i czas trwania przetwarzania,charakter i cel przetwarzania,rodzaj danych osobowych oraz kategorie osób, których dane dotyczą,obowiązki i prawa administratoraobowiązki wykonawcy, będącego podmiotem przetwarzającym, uregulowane w art. 28 ust. 3 RODO.

czytaj więcej »

Zgodnie z art. 433 ustawy Pzp projektowane postanowienia umowy nie mogą przewidywać odpowiedzialności wykonawcy za opóźnienie, chyba że jest to uzasadnione okolicznościami lub zakresem zamówienia. Zamawiający musi mieć świadomość, że terminy, zwłoka i opóźnienie nie są tożsame. Zwłoka powiązana jest bowiem z winą wykonawcy, opóźnienie zaś występuje niezależnie od jej istnienia. Tym samym nawet w przypadku nieuprawnionego zastrzeżenia kar „za opóźnienie” nie ma podstaw do ich naliczania na etapie realizacji umowy.

czytaj więcej »

var OneSignal = window.OneSignal || []; OneSignal.push(function() { OneSignal.init({ appId: "6f3022a6-e1a5-4104-967f-2ad4dcb2d964", }); });