Jak księgować koszty amortyzacji na koniec roku

Pytanie: Na jakich kontach należy zaksięgować naliczenie amortyzacji oraz na jakie konta należy ją przeksięgować w związku z kończeniem roku.

W jaki sposób ustalić nadwyżkę dochodów w jednostce oświatowej i nie narazić sie na zarzut naruszenia dyscypliny finansów

Powołanie nowego źródła dofinansowania działalności samorządowych jednostek budżetowych, realizujących zadania ze sfery oświatowej, w postaci rachunku dochodów wyodrębnionych, wymaga wydzielenia tych środków na oddzielnym rachunku bankowym. Ewidencja dochodów dokonywana jest na koncie 132 „Rachunek dochodów jednostek budżetowych”. Przekonaj się, jak prowadzić poprawną ewidencję na wydzielonym rachunku.

Twoja jednostka zapłaciła z rachunku podstawowego zamiast z rachunku wyodrębnionego? Sprawdź księgowania

Pytanie: Szkoła podstawowa zapłaciła fakturę z rachunku podstawowego. Jednostka posiada wyodrębniony rachunek ZFŚS i to właśnie z tego rachunku prawidłowo powinna zostać zapłacona w faktura. Dokonano przelewu między rachunkami; równowartość zapłaty za fakturę dla kontrahenta przelano z konta ZFŚS na konto podstawowe. Jak powinny wyglądać księgowania na trzech wyciągach, na których widnieją te operacje?

Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów w jednostkach oświatowych – poznaj praktyczne schematy księgowań

Jednostki przed sporządzeniem sprawozdania finansowego powinny zweryfikować poszczególne tytuły i kwoty rezerw istniejących, dokonać korekty lub rozwiązać, jeśli są zbędne. Zobacz, jak poprawnie księgować pobrane z góry wpłaty za świadczenia, które zostaną wykonane w następnym okresie sprawozdawczym, np. pobrane czynsze za cały okres umowy najmu.

Jest nowe stanowisko w sprawie inwentaryzacji zapasów. Skorzystaj z rozwiązań

Stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów zawiera wiele dokładnych wytycznych dotyczących procesu przygotowania, przebiegu i rozliczenia inwentaryzacji zapasów. Warto, aby jednostki włączyły do swoich instrukcji niektóre wskazówki zawarte w tym dokumencie jako praktyczne i sprzyjające zachowaniu obiektywizmu i rzetelności spisów.

Jak prowadzić ewidencję rozliczeń międzyokresowych kosztów

Jednostki oświatowe, podobnie jak pozostałe podmioty gospodarcze, mają obowiązek dokonywania czynnych i biernych rozliczeń międzyokresowych. Poznaj różnice i podobieństwa pomiędzy ewidencją z kontem 490 i bez.

Będą emerytury dla nauczycieli, którzy stracili pracę w wyniku reformy oświatowej

Nauczyciele, których dalsze zatrudnienie w roku szkolnym 2017/2018 nie będzie możliwe z uwagi na wygaszanie gimnazjum, zostaną przeniesieni w stan nieczynny. Jeśli nauczyciel nie wyrazi na to zgody, wówczas stosunek pracy zostanie rozwiązany z końcem roku s zkolnego 2017/2018. Do rozwiązania stosunków pracy w gimnazjach dojdzie z końcem roku szkolnego 2018/2019. Nauczyciele otrzymają z tego tytułu odprawy.

5 331 zł – tyle wyniesie część oświatowej subwencji ogólnej na jednego ucznia w 2017 r.

Zgodnie z przyjętym algorytmem podziału części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2017 MEN szacuje, że finansowy standard subwencji (oznaczony w załączniku do Rozporządzenia literą A) wyniesie ok. 5 331 zł na jednego ucznia. W stosunku do roku 2016 (5 278 zł) wzrośnie on o ok. 1%, czyli o ok. 53 zł.